Lubelskie Centrum Samorządu Terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego w Polsce są zobowiązane do spełnienia coraz większych wymogów w zakresie szeroko pojmowanego zarządzania na swoim terenie. W dużej części wynika to z członkostwa w Unii Europejskiej, jednakże związane jest także ze zmieniającą się rzeczywistością społeczno-gospodarczą w Polsce. Zarządzanie w samorządzie terytorialnym obejmuje w szczególności: zarządzanie finansami, zarządzanie strategiczne, zarządzanie majątkiem, zarządzanie ochroną środowiska, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie projektami, itd.

Pomimo szerokiej oferty różnych instytucji i firm w zakresie szkoleń, doradztwa, informacji i innych typów wsparcia, w dalszym ciągu gminy i powiaty nie otrzymują kompleksowego wsparcia i opieki merytorycznej. Tworzy to w wielu przypadkach atmosferę chaosu, szumów informacyjnych
i niekompetentnego działania. Dodatkowo na terenie Lubelszczyzny działa szereg firm spoza regionu, które świadcząc pomoc dla samorządu niejednokrotnie nie znają wielu różnych uwarunkowań i specyfiki lokalnej, co również niekorzystnie wpływa na efektywny rozwój i poziom zarządzania w jednostkach samorządowych.

Wychodząc naprzeciw w/w problemom Fundacja Centrum Rozwoju Lokalnego oraz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydziału Politologii UMCS postanowiły utworzyć

Lubelskie Centrum Rozwoju Samorządu Terytorialnego

LCRST jest instytucją, która skupia najlepszych ekspertów z Regionu i spoza, specjalizujących się
w różnych dziedzinach związanych z funkcjonowaniem administracji samorządowej. Kadrę przede wszystkim stanowią wykładowcy lubelskich uczelni, pracownicy i eksperci firm doradczych
i szkoleniowych, pracownicy urzędów administracji państwowej i samorządowej.

Celem głównym działalności LCRST jest wspieranie rozwoju jednostek samorządu terytorialnego poprzez wdrażanie nowoczesnych metod zarządzania w samorządzie
w warunkach integracji europejskiej oraz pomoc doradczą i szkoleniową w zakresie nowoczesnej wiedzy samorządowej.

Powyższy cel zostanie zrealizowany poprzez:

  • Świadczenie specjalistycznego stałego doradztwa dla samorządu;
  • Organizację szkoleń dla pracowników i radnych samorządowych;
  • Świadczenie usług informacji prawnej;
  • Pomoc w przygotowaniu aplikacji projektowych;
  • Zarządzanie projektami w samorządzie;
  • Ewaluacja i monitoring wdrażanych projektów i planów;
  • Opracowanie dokumentów strategicznych, planistycznych i finansowych samorządu;
  • Pomoc w wykreowaniu strategii promocyjnej i marki samorządu;
  • Pomoc w nawiązaniu kontaktów z partnerami publicznymi, społecznymi i prywatnymi z kraju i za granicy;
  • Organizację seminariów i konferencji związanych z tematyką samorządu terytorialnego oraz rozwoju lokalnego i regionalnego;
  • Pomoc w organizacji staży i wolontariatu dla ludzi młodych zainteresowanych problematyką samorządową;
  • Wydawanie i dystrybucję comiesięcznego Lubelskiego Biuletynu Samorządowego;
  • Prowadzenie badań i analiz związanych z sytuacją w samorządzie terytorialnym.

Usługi doradcze są świadczone w szczególności w zakresie:

  • Strategia Rozwoju Lokalnego Gminy (Powiatu)
  • Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy (Powiatu)
  • Wdrożenie Programu Odnowa wsi – Plan Odnowy Miejscowości
  • Lokalny Program Rewitalizacji
  • Wieloletnia Prognoza Finansowy
  • Wieloletni Plan Inwestycyjny
  • Plan Promocji Gminy (Powiatu)
  • Strategia Rozwoju Turystyki
  • Strategia Rozwoju Kultury
  • Program Ochrony Środowiska
  • Plan Gospodarki Odpadami
  • Strategia Rozwoju Alternatywnych Źródeł Energii
  • Studium Wykonalności Projektu
  • Raporty Oddziaływania na Środowisko
  • Opracowanie Wniosku Aplikacyjnego

Formą współpracy jest także coroczna umowa na aktualizację całości w/w dokumentacji i opracowań. Ten typ umowy, ze względu na różnice w zawartości merytorycznej różnych dokumentów oraz wielkość jednostki samorządowej jest negocjowany indywidualnie.

Usługi szkoleniowe są świadczone w szczególności w zakresie:

  • Zarządzania zasobami ludzkimi;
  • Zamówień publicznych;
  • Finansów publicznych;
  • Zarządzania urzędem publicznym;
  • Gospodarki komunalnej;
  • Zarządzania budżetem;
  • Zarządzania projektami’
  • Rozliczania projektów;
  • Ewaluacji projektów;
  • Zarządzania jakością;
  • Marketingu terytorialnego;
  • Tworzenia ofert inwestycyjnych.

Działalność Centrum jest skierowana do:

  • Samorządów gmin;
  • Gminnych jednostek organizacyjnych;
  • Samorządów powiatów;
  • Powiatowych jednostek organizacyjnych;
  • Samorządów wojewódzkich;
  • Wojewódzkich jednostek organizacyjnych;
  • Jednostek organizacyjnych administracji rządowej;
  • Wojewódzkich jednostek organizacyjnych.