Jednostki samorządu terytorialnego w Polsce są zobowiązane do spełnienia coraz większych wymogów w zakresie szeroko pojmowanego zarządzania na swoim terenie. W dużej części wynika to z członkostwa w Unii Europejskiej, jednakże związane jest także ze zmieniającą się rzeczywistością społeczno-gospodarczą w Polsce. Zarządzanie w samorządzie terytorialnym obejmuje w szczególności: zarządzanie finansami, zarządzanie strategiczne, zarządzanie majątkiem, zarządzanie ochroną środowiska, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie projektami, itd.
Pomimo szerokiej oferty różnych instytucji i firm w zakresie szkoleń, doradztwa, informacji i innych typów wsparcia, w dalszym ciągu gminy i powiaty nie otrzymują kompleksowego wsparcia i opieki merytorycznej. Tworzy to w wielu przypadkach atmosferę chaosu, szumów informacyjnych
i niekompetentnego działania. Dodatkowo na terenie Lubelszczyzny działa szereg firm spoza regionu, które świadcząc pomoc dla samorządu niejednokrotnie nie znają wielu różnych uwarunkowań i specyfiki lokalnej, co również niekorzystnie wpływa na efektywny rozwój i poziom zarządzania w jednostkach samorządowych.
Wychodząc naprzeciw w/w problemom Fundacja Centrum Rozwoju Lokalnego oraz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydziału Politologii UMCS postanowiły utworzyć
Lubelskie Centrum Rozwoju Samorządu Terytorialnego
LCRST jest instytucją, która skupia najlepszych ekspertów z Regionu i spoza, specjalizujących się
w różnych dziedzinach związanych z funkcjonowaniem administracji samorządowej. Kadrę przede wszystkim stanowią wykładowcy lubelskich uczelni, pracownicy i eksperci firm doradczych
i szkoleniowych, pracownicy urzędów administracji państwowej i samorządowej.
Celem głównym działalności LCRST jest wspieranie rozwoju jednostek samorządu terytorialnego poprzez wdrażanie nowoczesnych metod zarządzania w samorządzie
w warunkach integracji europejskiej oraz pomoc doradczą i szkoleniową w zakresie nowoczesnej wiedzy samorządowej.
Powyższy cel zostanie zrealizowany poprzez:
- Świadczenie specjalistycznego stałego doradztwa dla samorządu;
- Organizację szkoleń dla pracowników i radnych samorządowych;
- Świadczenie usług informacji prawnej;
- Pomoc w przygotowaniu aplikacji projektowych;
- Zarządzanie projektami w samorządzie;
- Ewaluacja i monitoring wdrażanych projektów i planów;
- Opracowanie dokumentów strategicznych, planistycznych i finansowych samorządu;
- Pomoc w wykreowaniu strategii promocyjnej i marki samorządu;
- Pomoc w nawiązaniu kontaktów z partnerami publicznymi, społecznymi i prywatnymi z kraju i za granicy;
- Organizację seminariów i konferencji związanych z tematyką samorządu terytorialnego oraz rozwoju lokalnego i regionalnego;
- Pomoc w organizacji staży i wolontariatu dla ludzi młodych zainteresowanych problematyką samorządową;
- Wydawanie i dystrybucję comiesięcznego Lubelskiego Biuletynu Samorządowego;
- Prowadzenie badań i analiz związanych z sytuacją w samorządzie terytorialnym.
Usługi doradcze są świadczone w szczególności w zakresie:
- Strategia Rozwoju Lokalnego Gminy (Powiatu)
- Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy (Powiatu)
- Wdrożenie Programu Odnowa wsi – Plan Odnowy Miejscowości
- Lokalny Program Rewitalizacji
- Wieloletnia Prognoza Finansowy
- Wieloletni Plan Inwestycyjny
- Plan Promocji Gminy (Powiatu)
- Strategia Rozwoju Turystyki
- Strategia Rozwoju Kultury
- Program Ochrony Środowiska
- Plan Gospodarki Odpadami
- Strategia Rozwoju Alternatywnych Źródeł Energii
- Studium Wykonalności Projektu
- Raporty Oddziaływania na Środowisko
- Opracowanie Wniosku Aplikacyjnego
Formą współpracy jest także coroczna umowa na aktualizację całości w/w dokumentacji i opracowań. Ten typ umowy, ze względu na różnice w zawartości merytorycznej różnych dokumentów oraz wielkość jednostki samorządowej jest negocjowany indywidualnie.
Usługi szkoleniowe są świadczone w szczególności w zakresie:
- Zarządzania zasobami ludzkimi;
- Zamówień publicznych;
- Finansów publicznych;
- Zarządzania urzędem publicznym;
- Gospodarki komunalnej;
- Zarządzania budżetem;
- Zarządzania projektami’
- Rozliczania projektów;
- Ewaluacji projektów;
- Zarządzania jakością;
- Marketingu terytorialnego;
- Tworzenia ofert inwestycyjnych.
Działalność Centrum jest skierowana do:
- Samorządów gmin;
- Gminnych jednostek organizacyjnych;
- Samorządów powiatów;
- Powiatowych jednostek organizacyjnych;
- Samorządów wojewódzkich;
- Wojewódzkich jednostek organizacyjnych;
- Jednostek organizacyjnych administracji rządowej;
- Wojewódzkich jednostek organizacyjnych.
Realizowane usługi doradcze
Fundacja Centrum Rozwoju Lokalnego w Lublinie dysponująca dużym potencjałem organizacyjnym i merytorycznym, posiadająca wieloletnie doświadczenie przy opracowywaniu dokumentów strategicznych dla samorządów terytorialnych oraz zapewniająca profesjonalizm i nowoczesne proeuropejskie metody opracowań, odpowiadając na ogromne zapotrzebowanie rynkowe, pragnie przedstawić ofertę poszczególnych kategorii usług doradczych dla samorządu terytorialnego: